Date: Tue, 29 Dec 1998 09:53:05 +0200 (EET)
From: Jarkko Jormanainen <jarkko.jormanainen@sonera.fi>
To: fuug-saatio-lista@niksula.hut.fi
Subject: kommenttini edellisen $-sigin tuloksiin
Moi
Liitteenä on omat ennen vaalikokousta tekemäni siistityt
kommentit edellisen työryhmän esityksestä ja etenkin
sääntöasioista.
Kommentit ovat agressiivisia, jotta niitä huomioitaisiin,
kuitenkin ideana on rakentava keskustelu, ei syyttäminen
tai kyseenalaistaminen, joten älkää käsittäkö niitä väärin ;)
/jarkko.
[ Part 2: "saatio_komm.981204.pub" ]
Jarkko Jormanainen 1.12.1998
Kommentteja FUUGin säätiö-esitykseen 28.11.1998
< numerointi omien muistiinpanojeni mukainen, tämä on
niistä muokattu 'puhdas' versio >
2. Yhdistyslaki 503/1989, 27§, 4. momentti:
omaisuuden pääosaa luovutettaessa se päätös, jota
kannattaa vähintään 3/4 annetuista äänistä.
3. Esteellisyys: Mikäli yksityinen etu on ristiriidassa...
==> Jääviydet selvitettävä, jottei asia kaadu muotoseikkoihin
7. Selvityksessä ja ennenkaikkea ehdotuksessa tulisi olla
mukana myös
- eri vaihtoehtojen riskianalyysi
- eri vaihtoehtojen kustannusanalyysi
8. Kommentteja ehdotukseen
8.1 1. Taustaa
Vuoden 1997 hallitus ei ole tehnyt päätöstä, että
'tarkoitus oli määritellä näiden varojen käyttö myöhemmin'.
Tämä kommentti on täysin spekulatiivinen.
Samassa (em.) yhteydessä (sekä pöytäkirjoissa) todetaan, että
ko hallitus reagoi tuolloin haltuunsa samansa omaisuuden
suojaamiseksi niin nopeasti kuin mahdollista (27.2.1997).
'Nykyisin FUUGin omaisuus on jossain määrin tuuliajolla.'
==> nyk. (1998) hallituksen haaste
'Ei käyttötarkoitusta.. eikä hoidosta päätetty muuta kuin,..
toistaiseksi sijoitusrahastoissa.'
== hyvä asia, ei ole päätetty, että ne tuhlataan eikä
hallituksella tai millään muulla ole oikeutta tuhlata niitä
'(Yhdistyksen) tarkoitusta on _varmaankin_ syytä kriittisesti
arvioida... ja pohtia onko tarkoitus edelleen ajankohtainen
vai tulisiko sitä muuttaa.'
==> HUH? Hallituksen piti selvittää, miten varat
turvataan, ei yhdistyksen tarkoitusta
'..mikä _järkevä_ tarkoitus tahansa, sitä ei tue _pelkkä_ omaisuuden
makuuttaminen..'
==> Yhdistykellähän on muutakin toimintaa ja nykyään jopa
huomattavan aktiivisesti
'Nythän niihin (rahoihin) pääsee _helposti käsiksi joukko yhdistyksen
jäseniä.'
==> Miten tämä on mahdollista?
- 1997 hallitus päätti (28.1.1997):
'Päätettiin, että kahdella henkilöllä on yhdessä valtuudet valvoa
sijoitusta sekä toimia tarpeen vaatiessa sijoituksen turvaamiseksi.
Aikeet on kuitenkin ilmoitettava koko hallitukselle etukäteen sekä
sijoituksen tilanteesta on raportoitava jokaisessa hallituksen
kokouksessa.'
- Onko nykyinen hallitus päättänyt toisin?
==> Sijoitusrahastoon ei pääse kovin helposti käsiksi
'Aatteellinen innostus kuihtuu..' jne
==> Varat eivät ole rasite, vaan MAHDOLLISUUS itsenäiseen
ja riippumattomaan toimintaan.
'varat on myös saatava nykyistä parempaan valvontaan'
== Mitä tällä tarkoitetaan?
==> Eikö nykyinen hallitus pysty valvovaan?
- Myös koko yhdistyksen jäsenistö valvoo
varojen käyttöä.
'..kouksella ei ole pätevyyttä eikä aina kiinnostustakaan selvittää..'
==> Yhdistysen jäsenistä ei ole pätevää? Kova oletus.
==> Jos yhdistyksen oma väki, jäsenistä ei ole
kiinnostunut, niin voiko kukaan ulkopuolinen olla aidosti
ja vilpittömästi kiinnostunut?
==> Hallituksen velvollisuus on selvittää varojen käyttö
yhdistyksen kokoukselle, ei yhdistyksen kokouksen.
Hallitus on vastuussa.
'..uuden liiketoiminnan tukeminen.. tietoista riskinottoa...
jakaa ... huikeiden uusien ideoiden kehittämiseen.., joista
suurin osa epäonnistuu..'
== HUKKAUSAUTOMAATTI !
8.2 2.3 Säätiön edut FUUGin kannalta
'Säätiössä rahat ovat paremmassa turvassa kuin yhdistyksessä.'
==> Miten niin? Eikö luoteta yhdityksen hallitukseen
tai jäsenistöön?
'Säätiö on varojen hallintaan parempi työkalu kuin aatteelllinen
yhdistys'
==> Kenelle ja miten parempi?
==> Miksi? Perusteluja! Vertailua, riskianalyysiä...
'Apurahoja jakava säätiö tuottaa hyötyä UNIXin ja avointen
järjestelmien ympärille laajasti.'
==> Miten niin?
==> Ei perusteita mm. avustusten jakamisesta tms, säännöt
ovat varsin avoimet ja tulkinnan varaiset
8.3 2.4 Epäisenäisen säätiön edut FUUGin kannalta
==> Selvitetty vain yksi vaihtoehto!
==> Perustelut?
==> Muut vaihtoehdot?
8.4 2.5 Säätiön epäisenäisen säätiön haitat FUUGin kannalta
'Päätöksen tekoon liittyy aina riski siitä, että tehdään
väärä päätös'
==> Niinpä... onkin oleellista, että päätös tehdään
harkiten ja tietoisesti.
'Yhditys ei jälkeenpäin voi muuttaa päätöstään'
==> tähän voidaan vaikuttaa säätiön säännöissä!
'Menetetään tilaisuus tehdä hyvä päätös'
==> Menetetään? Onko tässä joku aikaikkuna, jota ei ole
mainittu?
==> Millainen on hyvä päätös?
'On paljon helpompaa olla tekemättä päätöstä..'
==> On paljon helpompaa tehdä päätös hätäisesti
kuin harkiten
8.5 2.6. Yhteenveto säätiön eduista ja haitoista
'säätiön edut _FUUGin_ kannalta ovat haittoja merkittävästi
suuremmat'
==> Edellä on ansiokkaasti todistettu, että säätiöittämällä
FUUG ei enää kontrolloi rahoja --> ne eivät hyödytä FUUGia
==> Selkeät/mitattavissa olevat perusteet!
Mitä on 'merkittävästi suuremmat' ?
8.6 3.1 Säätiön säädekirja ja säännöt
- Säätiön nimi yms olisihyvä käsitellä erikseen?
'..liiketoiminnan tukeminen'
==> hmm... Ketä/mitä säätiön oli tarkoitus hyödyttää?
8.7 3.2 Itsenäisen säätiön säännöt
4§
- aiempaan versioon (23.11.) verrattuna tullut muutos, joka
sallii myös liiketoiminnan (sikäli kuin laki sallii)
'sijoitettava varmalla ja tuottavalla tavalla'
==> Miten? Mitattavissa oleva varmuus ja tuottavuus ?
5§
- hallitus: pj + 4 jäsentä
[mikäli valtuuskunta ei ole valinnut uutta hallitysta]
'hallitus valitsee seuraavan vuoden hallituksen pj:n ja jäsenet'
==> hmm.. paljon valtaa hallituksella
'kutsu hallituksen kokouksiin kirjallisesti vähintään
5 päivää ennen kokousta'
==> liian pieni aika, kyseessä on kuitenkin
huomattava omaisuus
==> 14pv
'kohtuullinen...koukouspalkkio...palkkio'
==> Kuka määrittelee/päättää? [tulee 6§]
==> Mikä on 'kohtuullinen'? [laissa on myös 'kohtuullinen']
6§
'Hallitus kokoontuu vuosikokoukseen..' ja
- vahvistaa toimintakertomuksen & tilinpäätöksen
- päättää talousarvion
- määrää kokouspalkkiot
- valitsee tilintarkastajat
==> Hallitus pyörittää säätiötä täysin!
==> Tämän tulisi olla kai valtuuskunta
== Muutoin hallituksen toimintaa valvoo ainoastaan
säätiörekisteri & tilintarkastajat, jolloin
pieni säätiö saattaa 'hukkua'...
8§
- edelleen 5 päivän varoitusaika kokouksiin
==> 14
- Kuka määrittelee valtuuskunnan palkkiot?
- FUUGilla oikeus nimetä 5 jäsentä
==> Oikeus yhdistyksen kokouksella, jottei hallitus
nimeä itseään
- Millä perusteella valtuuskuntaan esitetään edustajia
seuraavista organisaatioista ?
- CSC - tieteellinen laskenta Oy
- Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan osasto
- Opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedepoliittinen osasto
==> eikö muita osastoja ole?
- Tietotekniikan liitto ry
- Tietotekniikan palveluliitto ry
- Ohjelmistoyrittäjät ry
==> Eri henkilöiden sidokset näihin?
==> jääviys
'lisäksi valtuuskunnalla on oikeus halutessaan nimetä muita tahoja...'
'valtuuskunta voi myös kutsua yksittäisiä henkilöitä..'
==> Kaverit myös mukaan...?
- kahden vuoden passiivisuus erottaa valtuuskunnasta
==> järkevämpää olisi vuoden, passiivinen jäsen antaa
aktiivisille enemmän valtaa
9§
'valtuuskunta voi hallituksen esityksestä nimetä
apurahatoimikunnan..hallitus päättää toimikunnan
palkkioista'
+ apurahatoimikunta toimii valtuuskunnan JA hallituksen
ohjeiden mukaisesti
==> Hallitus pyörittää, valtuuskunta on vain leimasin?
==> Valtuuskunnalle palkkion päätösvalta
11§
prosessi:
- hallituksen vuosikokous
- tilit + kertomukset tilintarkastajille
- hallitus päättää jatkotoimista
==> hmm.. kontrolli? Kaikki on hallituksen hallussa.
==> Valtuuskunnan vuosikokous
12§
- osa on määritelty laissa, joten lienee turha tässä?
==> aiheuttaa turhaa sääntöjenmuutospainetta, mikäli
laki muuttuu...
13§
- sääntöjen muutos täysin hallituksen vallassa, koska
hallituksen tulee esittää ja valtuuskunnalla on
vain hyväksymisvalta
- samalla tavalla säätiön lakkauttaminen
==> Hallituksella on paljon valtaa
==> 2 peräkkäistä valtuuskunnan kokousta väh.
kuukauden erolla hyväksyttävä täsmälleen
samat säännöt 2/3 enemmistöllä !
==> Valtuuskunnan kokouksella oikeus muokata esitystä
14§
- Hallitus määrittelee, mihin rahat käytetään
lakkautettaessa, valtuuskuntaa vain 'kuullaan'.
==> hallitus voi vaikka lahjoittaa rahat itselleen.
==> samat muutokset kuin 13§.
8.8 3.4 Epäitsenäisen säätiön säännöt
7§
- valtuuskunta päättä apurahojen saajat - HYVÄ!
8§
- Tietotekniikan tutkimussäätiön hallituksella
on kaikki valta, valtuuskuntaa vain kuullaan tms..
- suojaus emosäätiön lakkauttamisen varalle!
9. Asioita, jotka tulisi määritellä ennen lopullista
päätöstä
- FUUGin valta säätiössä
- Säätiön vallankäyttömekanismit
- valtuuskunta
- hallitus
- Muut vaihtoehdot
- Riskianalyysi